Lions Uden/Veghel organiseert een geslaagde informatieavond "Dementie?! ... En dan?", en reiken cheques uit aan het PieterBrueghelHuis en het Retraitehuis.

Op 16 november j.l. organiseerde Lions Uden/Veghel een geslaagde informatieavond over Dementie. Via een viertal sprekers en een informatiemarkt werd in informele sfeer uitleg gegeven over een aantal onderwerpen onder het thema "Dementie?! ...En dan?".

Vaak wordt verstrooidheid bij ouderen verward met beginnende dementie: geriater Jolanthe Driessen gaf een heldere presentatie over de verschillen tussen ouderdom en dementie.  Het project MIST werd toegelicht doot Tineke Reijbroek en Doris Duurland: hierin wordt aandacht gevraagd voor Dementie onderen mensen tussen 25 en 65: een groep van minimaal 12.000 mensen in Nederland, die tot nu toe vaak onbegrepen zijn. Notaris Lodewijk Vinks van Schepers en Van Nunen Netwerk Notarissen gaf een heldere uitleg over o.a. het Levenstestament: één van de praktische middelen waarmee een hoop leed kan worden vermeden indien een partner aan dementie lijdt. Tenslotte gaf Karin Cornelissen uitleg over de locatie waar de informatieavond plaatsvond, het PieterBrueghelHuis in Veghel: een ontmoetingsplek met activiteiten voor de kwetsbare burgers.

Na de presentaties werden door de Lions Uden/Veghel 2 cheques overhandigd aan het PieterBrueghelHuis Veghel, en het Retraitehuis Uden. Deze cheques zijn mogelijk gemaakt door de mooit opbrengst van de Ujese Paos Rally die op 2e paasdag 2017 werd georganiseerd. Ook volgend jaar op 2e paasdag 2018 zullen de Lions deze Rally organiseren, waarbij het doel is om het aantal deelnemers te verdubbelen.

De informatieavond werd afgesloten met een informatiemarkt, waarbij de bezoekers de gelegenheid hadden om de sprekers verder vragen te stellen. Op deze informatiemarkt waren tevens vertegenwoordigers aanwezig van BrabantZorg, Alzheimer Reizen, en Alzheimer Nederland.

(fotos van Lions Uden/Veghel en Fenna van Bergen)